O MNIE

JUSTYNA RECZENIEDI

Będąc mamą i śpiewaczką operową stworzyłam maskotkę dla dzieci 0+, która dzięki muzyce mistrzów w połączeniu z głosem sopranowym uspokaja, aktywizuje, a przede wszystkich wspomaga rozwój – od kołyski.

Muzyka w moim życiu jest wszechobecna od zawsze. Od dziecka uwielbiałam śpiewać, tańczyć, bawić się w „występy”. Moi rodzice są bardzo muzykalni, tata ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. Gdy miałam 7 lat postanowili dać mi większą szansę i posłali mnie do szkoły muzycznej. Wybrałam najtrudniejszy instrument czyli skrzypce.

Minęło wiele lat, ukończyłam Akademię Muzyczną, zostałam śpiewaczką operową... Pomysł na zabawkę Baby Opera, narodził się w mojej głowie jak dar z Nieba, kiedy przyszła na świat nasza córeczka. Byłam na scenie operowej już 15 lat, ale dopiero od tego momentu zaczęłam marzyć o... misiu śpiewającym klasycznym głosem. W 2018 roku uznałam, że już pozwala na to technologia (możemy osiągnąć wysoki poziom jakości dźwięku w module dołączonym do zabawki). Pewnego zimowego dnia z powodu przeziębienia obudziłam się bez głosu, nie mogłam nucić kołysanek mojej małej, ale wtedy powstała myśl, że to jest ten właściwy, najlepszy moment, aby zacząć tworzyć przytulankę, która moim głosem – bez względu na brak formy wokalnej, w każdej chwili utuli do snu moje dziecko i przy okazji tymi hitami klasycznej muzyki będzie wspomagać jego rozwój. Nagle stwierdziłam: „Eureka, moje miśki będą śpiewać hity od Vivaldiego po Chopina i będą czarno-białe! To może przecież pomóc wielu dzieciom i wielu rodzicom – w wyciszeniu, w aktywizacji intelektualnej, a nawet osobom, które mają kłopot z zaśnięciem...”

Zaczęłam od wyboru repertuaru, aranżera, nagrań ścieżek dźwiękowych (ponad 100), poszukiwań polskiej szwalni, opatentowania znaku Baby Opera, projektu maskotek, wyboru modułów dźwiękowych i wykonawcy opakowania. W kwietniu powstały prototypy Zebry i Pandy (zagrożonych gatunków), a w lipcu odebraliśmy pierwszą partię naszych śpiewających pluszaków. To była piękna i przełomowa chwila w życiu naszej rodziny.

FORMALNIE

Sopran, polonistka, doktor habilitowana sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka (doktorat: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, 2013, habilitacja: Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, 2021).

Ostatnia uczennica Bogny Sokorskiej „Słowika Warszawy”.

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat (dyplom z wyróżnieniem, 2003) oraz Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale filologii polskiej, 2002.

W latach 2004-2017 solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Obecnie solistka Polskiej Opery Królewskiej. Laureatka konkursów wokalnych w Polsce, Austrii i we Włoszech. Nagrała wiele płyt solowych z zespołem „Con Passione” Jerzego Cembrzyńskiego m.in.: „Tam mnie znajdziesz”, „Najpiękniejsze arie operowe na sopran liryczno-koloraturowy”, „Szczęśliwi”, „Pomiędzy światem a nami” (z Jerzym Zelnikiem), „Treny”, a także z Krystianem Adamem Krzeszowiakiem: „Święta z kolędą” (dla EMI Classics) oraz „Co-Opera” (do poezji Michała Zabłockiego i muzyki Marcina Nierubca), wreszcie „Anna. Pamięci Anny German”, „Pamięci Bogny i Jerzego Sokorskich”, „Pieśni Fryderyka Chopina”, a ostatnio „Chamber Music” (Pieśni Szymona Kawalli).

Występowała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Narodowej w Rydze, Teatru Muzycznego w Poznaniu; współpracuje z filharmoniami i scenami koncertowymi w Polsce i za granicą (Austria, Grecja, Hiszpania, Japonia, Kanada, Litwa, Łotwa, Liban, Niemcy, Węgry). Kreowała takie role jak Gilda w „Rigoletto” i Violetta Valery w „Traviacie” Verdiego, Despina i Fiordiligi w „Cosi fan tutte” Mozarta, Eugenia w „Il filosofo di Campagna” Galuppiego, Basia w „Krakowiakach i góralach” Kurpińskiego, Adela w „Zemście nietoperza”, Cherubin w „Weselu Figara”, Serpina w „La Serva padrona” Pergolesiego, Rowan w „Małym Kominiarczyku” Brittena, Kasia w „Nędzy uszczęśliwionej” Kamieńskiego i in. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich z maestrą Teresą Żylis-Garą. Od lat jest także pod opieką artystyczną Jagny Sokorskiej-Kwika. Z powodzeniem obraca się w różnych stylach muzycznych od opery i oratorium poprzez pieśń, operetkę, musical, muzykę filmową oraz poezję śpiewaną. Justyna Reczeniedi jest autorką biografii swojej maestry „Bogna Sokorska. Życie i kariera Słowika Warszawy – wspomnienie” oraz monografii wybitnego tenora Stanisława Gruszczyńskiego. Jest także założycielką projektu Baby Opera – Operowe Zwierzaki – maskotek pluszowych śpiewających muzykę klasyczną jej głosem dla dzieci 0+ w celu wspomagania ich rozwoju. Pozostaje pod opieką artystyczną Jagny Sokorskiej-Kwika.

Nagrodzona odznaczeniem Zasłużony Dla Kultury Polskiej oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

Obok występów w operze i działalności koncertowej (również online) obecnie prowadzi także zajęcia z emisji głosu i śpiewu klasycznego na Wydziale Sztuki w Katedrze Muzyki na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.